Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Kielcach

25-020 Kielce, ul. Chęcińska 23, tel. 41 361 47 96
email: zk.kielce@psoni.org.pl

Trwa nabór do Ośrodka Rewalidacyjno – Edukacyjno – Wychowawczego w Kielcach

Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy jest edukacyjną, wielospecjalistyczną placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 25 roku życia. Prowadzi edukację i rehabilitację dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim ze sprzężeniami. Placówka zatrudnia wykwalifikowaną kadrę specjalistów, m.in.: oligofrenopedagogów, logopedów, psychologów, terapeutów, fizjoterapeutów.

Ośrodek organizuje opiekę dzienną od poniedziałku do piątku od 6:30 do 16:00image003

Wychowankowie pracują w małych grupach (do 4 osób) pod opieką nauczyciela i pomocy według wcześniej opracowanego, stałego plany dnia i tygodnia.

Dowóz i pobyt dziecka w placówce jest bezpłatny.

Jeśli Twoje dziecko wymaga indywidualnego podejścia oraz wsparcia w drodze do samodzielności, skontaktuj się z nami, tel. 41 361 47 96. OREW Kielce, ul. Chęcińska 23.

A A A

PROGRAM PRACY OŚRODKA REHABILITACYJNO-EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZEGO W KIELCACH UL. CHĘCIŃSKA 23

    1. Ośrodek przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim z dysfunkcją narządu ruchu.
    2. Wykaz schorzeń dzieci upośledzonych umysłowo z dysfunkcją narządów ruchu objętych programem kompleksowej rehabilitacji, edukacji i rewalidacji na terenie OREW:
      1. mózgowe porażenie dziecięce- niedowład spastyczny z przewagą kończyn dolnych, jedno, dwu, trzy, czterokończynowe
        • postać lekka
        • umiarkowana
        • ciężka
      2. mózgowe porażenie dziecięce – niedowład połowiczy kurczowy spastyczny z przewagą kończyn górnych:
        • obustronny
        • jednostronny
        • jednokończynowy
      3. mózgowe porażenie dziecięce- postać mieszana
      4. mózgowe porażenie dziecięce- postać móżdżkowa i pozapiramidowa
      5. mózgowe porażenie dziecięce – postać wiotka
      6. wodogłowie
      7. upośledzenie umysłowe
        • umiarkowane
        • znaczne
        • głębokie
      8. Zespół Downa
      9. płaskostopie i inne wady kończyn dolnych
      10. Zespół Beckwitha Wiedermana
      11. Zespół „ Kociego Krzyku”
      12. globalne opóźnienie psychoruchowe
      13. wady wrodzone rdzenia kręgowego, przepukliny mózgowo-rdzeniowe, przepukliny oponowo-rdzeniowe
      14. nadpobudliwość psychoruchowa
      15. zespoły zaburzeń zachowania
      16. choroba Reynaulda
      17. skrzywienie kręgosłupa (I, II, III)
      18. wady i deformacje kostne klatki piersiowej
      19. dystrofie mięśniowe
      20. rdzeniowe zaniki mięsni
      21. schorzenia wynikające z urazów czaszki
      22. schorzenia wynikające z urazów rdzenia kręgowego
      23. schorzenia wynikające z urazów nerwów obwodowych
      24. stany po operacjach guzów mózgu i rdzenia kręgowego
      25. stany po operacjach kości
      26. dysplazje stawów biodrowych
      27. dysfunkcje wynikające z przewlekłych zaburzeń metabolicznych
      28. dysfunkcje wynikające ze schorzeń pozapiramidowych
      29. inne schorzenia będące następstwem uszkodzeń mózgu, opóźnionego rozwoju psychofizycznego
    3. Cel główny: kompleksowa, wielodyscyplinarna rehabilitacyjno-terapeutyczno-edukacyjno-rewalidacyjna pomoc niesiona przez nauczycieli-terapeutów i specjalistów oraz całodzienna opieka świadczona w odpowiednich warunkach i dostosowana do potrzeb psychofizycznych wychowanków.
    4. Poniższe cele zostały szczegółowo rozwinięte w Dydaktycznym, Wychowawczym, i Profilaktycznym Programie OREW.
    5. Dobór celów szczegółowych do zadań i metod pracy realizowanych w OREW
Cele szczegółoweZadaniaMetody i techniki pracy
Poprawa rozwoju psychoruchowego dziecka - wielodyscyplinarne kompleksowe działania diagnostyczne dokonane przez zespół terapeutyczny
- ujednolicenie testów diagnostycznych i dopasowanie narzędzi diagnostycznych do możliwości psychofizycznych wychowanków
- opracowanie indywidualnych programów terapeutycznych
- wczesne wspomaganie rozwoju oraz wczesna interwencja terapeutyczna dzieci od 3 do 7 roku życia
- prowadzenie zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów 
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
- prowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla uczniów 
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
- nauka somatognozji
- wyrabianie orientacji przestrzennej
- metoda stymulacji polisensorycznej według pór roku
- metoda Dobrego Startu
- kinezjologia edukacyjna 
P. Dennisona
- metoda Affolter
- metoda ruchu rozwijającego W. Sherbourne
- zabawy paluszkowe 
wg M. Bogdanowicz
- metoda Knillów
Rozwijanie kompetencji społecznych - rozwijanie dojrzałości społecznej
- wyrabianie sprawności w samoobsłudze
- wyrabianie umiejętności współpracy z innymi ludźmi
- nauka pełnienia ról społecznych 
- pomoc w odnalezieniu się
 w warunkach integracji
- socjoterapia
- hipoterapia
- dogoterapia
- elementy dramy
- metoda opowieści ruchowej J. C. Thulin
 Poprawa ogólnego stanu zdrowia oraz wyrabianie umiejętności funkcjonowania w życiu codziennym - objęcie podopiecznych rehabilitacją leczniczą i opieką zdrowotną
- w szczególnych przypadkach zapobieganie pogarszaniu się stanu zdrowia
- nauczanie zachowań prozdrowotnych (przyjmowanie prawidłowej pozycji ciała, dbałość o higienę osobistą, racjonalne odżywianie)
- wdrażanie do uczestnictwa w zajęciach rekreacyjnych i sportowych
- dostosowanie działań opiekuńczych do potrzeb dzieci z wieloraką niepełnosprawnością (nauka i pomoc w przemieszczaniu się, podczas czynności fizjologicznych, spożywania pokarmów, ubierania i rozbierania się, ochrona przed niebezpieczeństwami)
- obniżanie napięcia, stresu i emocji rodzin będących efektem trudnej sytuacji życiowej spowodowanej chorobą dziecka
- zapewnienie transportu
- kinezyterapia
- fizjoterapia:
   * metoda NDT-Bobath, 
   * metoda PNF
   * integracja sensoryczna, 
   * nauczanie kierowane
- fizykoterapia
- hydroterapia
- hipoterapia
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej - rozwijanie werbalnych i alternatywnych form komunikowania się - psychostymulacyjna metoda rozwoju mowy i myślenia
- systemowa terapia językowa
- metoda J. Cieszyńskiej
- metoda Dobrego Startu
- metoda 18 struktur wyrazowych
- piktogramy
- Makaton
- praca z wykorzystaniem komunikatorów
Wdrażanie dzieci do zainteresowania otaczającym światem - tworzenie warunków do rozbudzania kontaktów z kulturą, udział w rekreacji (w tym w turystyce i sporcie) - biblioterapia
- arteterapia
- drama
- metoda ośrodków pracy
Usprawnianie procesu myślenia - wyrabianie wrażliwości i sprawności w zakresie zmysłów oraz ich zintegrowanego funkcjonowania
- usprawnianie wielozmysłowe
- stymulacja czucia
- wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-czuciowo-ruchowej
- metoda rozwijania percepcji wzrokowej wg Frostig
- metoda J. Cieszyńskiej
- integracja sensoryczna
- metody zabawowe
- zabawy i ćwiczenia z elementami muzyki
Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień, umożliwienie samorealizacji w tych dziedzinach - rozwijanie ekspresji twórczej
- usprawnianie grafomotoryczne i manualne
- uwrażliwianie słuchowe i melodyczne - prowadzenie terapii zajęciowej
- metoda rozwijania umiejętności grafomotorycznych wg Tymichowej
- metoda malowania dziesięcioma palcami
- techniki plastyczne
- arteterapia
- muzykoterapia
Rozwój umiejętności współżycia w grupie - prowadzenie sesji socjoterapeutycznych - rozmowa kierowana
- socjoterapia
- metody relaksacyjne
Pomoc dziecku w stawaniu się członkiem społeczności lokalnej - wdrażanie podopiecznych i ich rodzin do uczestnictwa w imprezach lokalnych
- współpraca z różnymi instytucjami i służbami spoza OREW  np. z władzami, policjantem, księdzem, innymi szkołami, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, innymi ośrodkami rehabilitacyjno-edukacyjnymi
- spotkania z ciekawymi ludźmi
- turnusy rehabilitacyjne
Poprawa rozumienia 
i zaspokajania przez rodzinę potrzeb rozwojowych, psychicznych 
i społecznych dziecka
- organizowanie warsztatów i poradnictwa psychopedagogicznego oraz rehabilitacyjnego dla rodzin
- uzyskiwanie od rodziców informacji o upodobaniach oraz preferowanych przez dziecko formach aktywności
- dostarczanie rodzicom niezbędnej wiedzy o dziecku oraz uwrażliwienie ich na potrzeby i możliwości dziecka
- włączenie rodziców w proces diagnozy funkcjonalnej (tworzenie IPET-ów)
-wspólne ustalanie z rodzicami kierunku działań realizowanych w ośrodku i w domu
- wprowadzenie comiesięcznych „dni otwartych” dla rodziców i opiekunów osób niepełnosprawnych 
- wspieranie psychiczne oraz poradnictwo życiowe dla osób niepełnosprawnych intelektualnie i ich rodzin
- wywiad kliniczny
- rozmowa kierowana
- wykład
- warsztat
- pogadanka 
- instruktaż
Kształtowanie korzystnych postaw społecznych wobec osób niepełnosprawnych 
w środowisku lokalnym
- popularyzowanie potencjalnych możliwości i prawa do godnego życia osób z upośledzeniem umysłowym poprzez organizowanie wystaw, uczestnictwo dzieci w imprezach wewnętrznych i zewnętrznych - happening
- pokazy
- wystawy
- uczestnictwo w Dniu Godności Osób Niepełnosprawnych
  1. Formy pracy: zbiorowa (podział na grupy edukacyjno-terapeutyczne oraz zespoły wychowawczo-rewalidacyjne) oraz indywidualna.
  2. Powyższe cele (zaprezentowane w punkcie 4) są szczegółowo realizowane przez Zespół Terapeutyczny OREW, w skład którego wchodzą wychowawcy, nauczyciele- terapeuci, lekarz neurolog, lekarz rehabilitacji, psycholog, logopeda, pedagog oraz terapeuta zajęciowy. Na podstawie wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i orzeczenia z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz we współpracy z rodzicami opracowany jest roczny indywidualny program pracy z wychowankiem (IPET) dostosowany do jego możliwości i potrzeb. Zespół terapeutyczny dokonuje ewaluacji i modyfikacji programów raz na kwartał, ponawia diagnozę funkcjonalną, ocenia efekty prowadzonej terapii i dynamikę zmian w rozwoju psychofizycznym i społecznym dziecka. Indywidualny program rehabilitacyjno-terapeutyczny składa się z programu rehabilitacji, terapii pedagogicznej, terapii logopedycznej oraz terapii psychologicznej.
  3. Zarys programu rehabilitacji i fizjoterapii w OREW
    1. Cel główny: poprawa motoryki dużej i małej
    2. Metody: NDT- Bobath, PNF, nauczanie kierowane
    3. Program rehabilitacji obejmuje:
      • Kinezyterapia miejscowa
        • ćwiczenia bierne
        • ćwiczenia czynno-bierne i wspomagane
        • ćwiczenia czynne: kształtujące poszczególne sprawności, postawę ciała, rozluźniające, czynności życia codziennego
        • ćwiczenia czynne w obciążeniu
        • ćwiczenia czynne z oporem
        • ćwiczenia izometryczne
        • wyciągi
        • ćwiczenia oddechowe
        • ćwiczenia specjalne
        • pionizacja i nauka poruszania się
      • Kinezyterapia ogólna- ćwiczenia ogólnosprawniające
        • zabiegi z zakresu fizykoterapii
      • Światłolecznictwo
        • laseroterapia
        • leczenie z użyciem światła spolaryzowanego
        • promieniowanie podczerwone
      • Elektrolecznictwo
        • galwanizacja
        • jonoforeza
        • prądy diadynamiczne
        • elektrostymulacja
        • prądy interferencyjne
      • Magnetoterapia
      • Ciepłolecznictwo- termo żele
      • hydroterapia
        • Masaż podwodny
        • Masaż wirowy
      • masaż
        • Klasyczny częściowy i całkowity
        • Wibracyjny
      • hipoterapia 
        Jako jedna z form rehabilitacji wieloprofilowej. Uniwersalność tej metody polega na jednoczesnym oddziaływaniu ruchowym, sensorycznym, psychicznym i społecznym poprzez:
        • Kodowanie w mózgu prawidłowego wzorca ruchu miednicy podczas chodu
        • Normalizację napięcia mięśniowego
        • Doskonalenie równowagi, koordynacji, orientacji w przestrzeni, rozwijanie schematu własnego ciała, budowanie poczucia rytmu
        • Stymulację i normalizację czucia powierzchniowego
        • Zmniejszenie zaburzeń emocjonalnych
        • Rozwijanie pozytywnych kontaktów społecznych
          Do hipoterapii dziecko kwalifikowane jest przez lekarza neurologa i lekarza rehabilitacji.
  4. Zarys programu terapii pedagogicznej w OREW
    1. Cel główny: stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju psychomotorycznego dziecka z wykorzystaniem jego potencjalnych zdolności
    2. Sfery objęte działaniami terapeutycznymi:
      • sfera emocjonalno-społeczna
      • sfera poznawcza
      • sfera ruchowa
        Realizacja celów szczegółowych powiązaniu z rozwijanymi umiejętnościami u dziecka
        Cele szczegółoweRozwijane umiejętności- dziecko samodzielnie lub  pomocą:
        Kształtowanie i doskonalenie czynności samoobsługowych - spożywa posiłki
        - zachowuje bezpieczeństwo podczas spożywania posiłków
        - posługuje się łyżką
        - myje ręce i twarz
        - ubiera się i rozbiera
        - dobiera odzież do warunków pogodowych
        - sygnalizuje potrzeby fizjologiczne
        Wdrażanie do nawiązywania kontaktów społeczno-emocjonalnych - rozpoznaje, identyfikuje wybrane emocje
        - nawiązuje kontakt z drugą osobą
        Pobudzanie i rozwijanie zmysłów - odznacza się wrażliwością zmysłową
        Rozwijanie percepcji i pamięci wzrokowej - porównuje przedmioty
        - grupuje przedmioty
        - spostrzega globalnie
        - liczy na konkretach
        Rozwijanie percepcji, pamięci słuchowej i koordynacji słuchowo-ruchowej - rozróżnia dźwięki ze swojego otoczenia
        - dłużej koncentruje się na sygnałach słuchowych
        Kształtowanie orientacji przestrzennej - podejmuje próby kontroli nad własnymi ruchami
        - rozumie pojęcia przestrzenne
        Wspomaganie i rozwijanie motoryki dużej i małej - rozpoznaje elementy własnego ciała
        - jest bardziej sprawny ruchowo
        - jest bardziej rozluźniony
        - manipuluje przedmiotami
        - ma sprawniejsze ręce
        Rozwój mowy i myślenia - komunikuje się w sposób werbalny lub pozawerbalny
        - nazywa przedmioty z najbliższego otoczenia
        - wykazuje umiejętność prostego wnioskowania
        - wypowiada się w sposób spontaniczny
    3. Metody i techniki:
      • metoda stymulacji polisensorycznej według pór roku
      • programy aktywności Knillów
      • Ruch Rozwijający w. Sherbourne
      • metoda Dobrego Startu
      • kinezjologia edukacyjna
      • metoda malowania dziesięcioma palcami
      • techniki plastyczne
      • techniki relaksacyjne
      • inne metody oparte na słowie, obserwacji i praktycznym działaniu
    4. Etapy pracy:
      • diagnostyczna obserwacja dziecka
      • zapoznanie się z dokumentacją medyczną
      • rozmowa z rodzicem na temat zachowań dziecka
      • określenie celów terapii
      • zaplanowanie i wdrożenie terapii
      • weryfikacja i ewaluacja celów terapeutycznych
      • udział w sporządzaniu IPETów
      • tworzenie miesięcznych, półrocznych i rocznych rozkładów materiałów w ramach realizacji działań edukacyjnowychowawczych oraz rewalidacyjnych
  5. Zarys programu terapii logopedycznej w OREW
    1. Cel główny: rozwijanie kompetencji komunikacyjnej w zakresie komunikacji werbalnej i alternatywnej, wychowanie językowe
    2. Sfery objęte działaniami terapeutycznymi:
      • sfera społeczno-emocjonalna
      • sfera poznawcza
      • sfera motoryczna (usprawnianie motoryki małej)
        Realizacja celów szczegółowych w powiązaniu z potencjalnymi umiejętnościami dziecka
        Cele szczegółowePotencjalne umiejętności dziecka. Dziecko:
        Przywracanie mowy, która się nie wykształciła - rozumie znaczenie przedmiotów i zjawisk ze swojego otoczenia
        - komunikuje się gestem i mimiką
        - poddaje się biernym i czynnym ćwiczeniom artykulacyjnym 
        - podejmuje próby samodzielnej komunikacji
        Wyrównywanie opóźnień mowy - podejmuje komunikację spontaniczną
        - poddaje się ćwiczeniom artykulacyjnym - poszerza swój słownik czynny i bierny
        Likwidowanie przyczyn i skutków pierwotnych oraz wtórnych , do których zalicza się zarówno pedagogiczne, jak i psychologiczne podłoże zaburzeń mowy - ma lepszą koordynację wzrokowo-ruchowo – słuchową
        - dokonuje klasyfikacji przedmiotów
        na materiale tematycznym
        -wyodrębnia elementy wspólne i różnicujące  na ilustracjach
        - słuchowo rozróżnia znaczenia wyrazów o podobnym brzmieniu
        - ma lepszą pamięć mechaniczną, symultaniczną i sekwencyjną 
        - porządkuje świat od strony lewej do prawej ( w zapisie) 
        Nauka komunikacji pozawerbalnej - posługuje się gestami i mimiką podczas wydawania komunikatu
        - posługuje się komunikatorami
        - pokazuje wyuczone piktogramy
        - stosuje wyuczone gesty Makatona
        Wyrabianie sprawności językowej, budowanie kompetencji językowej - swobodnie uczestniczy w rozmowie
        - inicjuje i kończy kontakt interpersonalny
        - opisuje ilustrację
        - opowiada historię na dowolny temat
        - powtarza zasłyszane zdanie lub frazę z odpowiednią intonacją
        - wypowiada się wyrazami lub zdaniami
        - czyta lub podejmuje takie próby
        - pisze lub podejmuje takie próby 
        - liczy na konkretach
        Usprawnianie toru oddechowego - potrafi więcej wyrazów wypowiedzieć na wydechu
        - podejmuje próby wydłużania swoich wypowiedzi
        - recytuje wiersze
        Dbałość o wyrazistość mowy - ma sprawniejszy aparat artykulacyjny (motorykę ust i języka)
        - połyka ślinę podczas mówienia i jedzenia
        - zamyka i otwiera usta stosownie do sytuacji społecznej i komunikacyjnej (mniej ślini się)
        - sprawniej je
        - właściwie odtwarza brzmienie wywoływanych głosek (najpierw w izolacji, potem sylabach, wyrazach i zdaniach)
        Rozwijanie kompetencji społecznej - inicjuje, podtrzymuje i kończy kontakt
        - używa zwrotów grzecznościowych 
        - wyraża w sposób werbalny swoje emocje
    3. Metody i techniki:
      • systemowa terapia językowa
      • psychostymulacyjna metoda rozwoju mowy i myślenia
      • ćwiczenia artykulacyjne
      • ćwiczenia oddechowofonacyjne
      • uwrażliwianie słuchowe
      • nauka czytania „Kocham czytać” J. Cieszyńskiej
      • metoda 18 struktur wyrazowych
      • piktogramy
      • Makaton
      • komunikatory
      • ćwiczenia grafomotoryczne wg Tymichowej
      • program rozwoju percepcji wzrokowej wg Frostig
      • masaże logopedyczne
    4. Etapy pracy:
      • wywiad z rodzicami
      • zapoznanie się z dokumentacją dziecka
      • przeprowadzenie diagnozy logopedycznej
      • sformułowanie celów terapii
      • realizacja programu terapeutycznego
      • ewaluacja efektów terapii
      • omawianie wyników badań i pracy z rodzicami –instruktaż
      • udzielanie wskazówek wychowawcom do ćwiczeń w zakresie korekcji mowy
      • kierowanie dzieci na badania foniatryczne i ortodontyczne, audiologiczne
  6. Zarys programu terapii psychologicznej w OREW
    1. Cel główny: poprawa funkcjonowania dziecka w zakresie sfery percepcyjno-motorycznej oraz emocjonalno-społecznej. Dostarczanie podopiecznemu doświadczeń dostosowanych do jego możliwości i potrzeb rozwojowych
    2. Realizacja celów szczegółowych w powiązaniu z potencjalnymi umiejętnościami dziecka
      Cele szczegółoweUmiejętności 
      Dziecko:
      Rozwijanie koncentracji - słucha poleceń
      - wydłuża czas pracy podczas wykonywania ćwiczeń
      - spokojnie wysłuchuje czytaną bajkę, opowiadanie
      - spokojnie maluje, rysuje, lepi
      Rozwijanie funkcji percepcyjno-motorycznych - dokonuje klasyfikacji przedmiotów
      - dokonuje uogólnień i różnicuje elementy zbioru
      - dokonuje analizy i syntezy na materiale tematycznym
      - buduje wieże z klocków
      - dobiera elementy i figury do kształtu
      - podejmuje ćwiczenia grafomotoryczne
      - zamalowuje kontury obrazków
      - podejmuje próby posługiwania się nożyczkami 
      - ma wypracowany właściwy chwyt do manipulowania przedmiotami
      Prowokowanie dziecka do podjęcia własnej aktywności - rozpoznaje smaki
      - rozpoznaje kolory
      - doświadcza istnienia własnego ciała
      - nawiązuje i kończy kontakt
      - inicjuje zabawę
      Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji - panuje nad negatywnymi przejawami emocji
      - swobodnie wyraża pozytywne uczucia 
      - chętniej poddaje się ćwiczeniom i terapiom
      Rozwijanie empatii - gestem lub słowem okazuje pozytywne uczucia 
      - niesie pomoc innym dzieciom
      Bogacenie zasobu słownictwa - bierze udział w zabawach spontanicznych i kierowanych 
      - słucha bajek
      Nauka komunikacji werbalnej i niewerbalnej - wykorzystuje gesty Makatona
      - stosuje piktogramy 
      - posługuje się komunikatorami
    3. Metody i techniki:
      • stymulacja polisensoryczna kształcenie umiejętności rozpoznawania smaków i zapachów
      • stymulacja systemu dotykowego
      • doskonalenie czucia głębokiego dłoni, różnicującego i powierzchniowego
      • stymulacja poznawcza
      • ćwiczenia w zakresie świadomości ciała
      • stymulacja rozwoju mowy
      • ćwiczenia grafomotoryczne
      • biblioterapia
      • muzykoterapia
      • arteterapia
      • zabawy relaksacyjnoodprężające
      • malowanie 10 palcami
      • kinezjologia edukacyjna
      • Ruch Rozwijający w. Sherbourne
      • metoda Dobrego Startu
    4. Etapy pracy:
      • przeprowadzenie diagnozy psychologicznej
      • kwalifikacja dziecka do grupy terapeutycznej
      • realizowanie programu terapii indywidualnej
      • przeprowadzanie wywiadu klinicznego z rodzicami
      • opracowanie opinii psychologicznej na temat stopnia upośledzenia i potencjalnych możliwości dziecka
      • omówienie wyników badań i terapii z rodzicami i innymi terapeutami
      • ewaluacja programu
  7. Założenia współpracy z rodzicami
    Nawiązując współpracę z rodzicami (prawnymi opiekunami) zmierzamy do ujednolicenia oddziaływań rehabilitacyjno-wychowawczych domu i placówki w celu ułatwienia dziecku pokonywania trudności spowodowanych niepełnosprawnością i umożliwienia mu osiągnięcia dostępnego poziomu rozwoju.
    Działania te zmierzają do:
    • uzyskiwania przez dziecko od rodziców informacji o upodobaniach oraz preferowanych przez dziecko formach aktywności
    • dostarczania rodzicom niezbędnej wiedzy oraz uwrażliwienie ich na potrzeby i możliwości dziecka
    • informowania rodziców o stosowanych metodach pracy oraz podejmowanych działaniach rehabilitacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, rewalidacyjnych i opiekuńczych względem dziecka
    • informowania na bieżąco o przebiegu rozwoju dziecka, jego osiągnięciach, podejmowanych próbach, trudnościach i niepowodzeniach
    • wspólnego ustalania z rodzicami kierunku i zakresu zadań realizowanych w Ośrodku i domu
    • wspierania rodziców i poszczególnych członków rodziny w sytuacjach kryzysowych.